Fakturainformation
Elmarknadsinspektionen har givit ut bestämmelser om hur en elhandelsfaktura ska ställas ut och om hur vissa delposter på fakturan ska benämnas (EIFS 2024:2).
Vidare framgår det att elhandelsföretagen ska informera elanvändare som är konsument om nedanstående:
Efterfrågeflexibilitet
Mer information om detta finns på Elmarknadsinspektionens hemsida, http://www.ei.se/kundflex
Oberoende energirådgivning
För att få oberoende användarrådgivning om energieffektiviseringsåtgärder kan man söka sådant som Statens energimyndighet tillhandahåller, energiochklimatradgivningen.se, eller hos kommunal energirådgivare.
Jämförelse med genomsnittlig elanvändare
Hur mycket el man som konsument förbrukar beror på bland annat på
- Boende i lägenhet eller villa
- Hur gammalt huset man bor i är
- Vilken uppvärmningsform har lägenheten/huset, är man beroende av el för uppvärmning
- Hur många är man i hushållet och vilken ålderssammansättning är det på personerna
För att minska sin elanvändning kan man
- Om man har direktelvärme komplettera med en värmepump
- Om man har vattenburen värme komplettera med en modern värmepump, ev ihop med en ackumulatortank
- Tänka på att varje grad man kan sänka inomhustemperaturen sparar ca 3% av energiåtgången
- Varmvatten står för en stor del av energiförbrukningen, duscha kort och kör inte diskmaskin halvfull. Se till inga kranar droppar, byta till snålspolande vattenarmaturer. Installera termostatblandare.
- Byta ut belysningar mot moderna LED-ljuskällor
- Vid varje nyinvestering i vitvaror se till att man skaffar energieffektiva sådana. Se till att temperaturen är korrekt inställd på kyl/frys.
- Utnyttja eftervärme när du använt spis och ugn
- Tvätta med fulla maskiner, använd inte högre temperatur än nödvändigt. Centrifugera med höga varvtal om tvätten tillåter det. Undvik om möjligt att använda torkskåp och torktumlare
En jämförelse med andra elanvändare är beroende av väldigt många faktorer. Vill du ha ytterligare information och diskussion om din elanvändning så kontakta vår kundtjänst som kan hjälpa till att göra en bedömning av om din elanvändning är normal. Normalt förbrukar en
- Lägenhet som inte uppvärms med el 2-4000 kW/år
- Villa som inte värms med el ca 5000 kWh/år
- Villa med direktelvärme 15-25000 kWh/år
- Villa med (jord/berg)värmepump 10-20000 kWh/år
Information om konsumenters rättigheter
Byte av elleverantör
Du kan utan kostnad inom tre veckor byta elleverantör. Om du har ett tidsbundet avtal och det i avtalsvillkoren framgår att avgift kan tas ut om man bryter avtalet innan tidsfristen löpt ut kan elleverantören ha rätt att ta ut en skälig kostnad för den ekonomiska förlust bytet kan innebära.
Elleverantörens leveransskyldighet och mottagningsplikt
Elleverantören måste leverera el till dig tills du byter elleverantör eller slutar ta ut el, förutsatt att övriga villkor för elleveransen uppfylls. Du har rätt att få information 60-90 dagar innan ett tidsbegränsat avtal löper ut där det ska framgå när avtalet upphör, vilken uppsägningstid som gäller och vilket avtal du kommer att få om du inte tecknar ett annat nytt avtal eller säger upp avtalet. Din elleverantör är skyldig att ta emot el som du producerar om du har max 100 A mätarsäkring och inte ingått avtal med en annan elleverantör om att ta emot din producerade el.
Dynamiska elpriser
Du har rätt att få information om möjligheter, kostnader och risker med avtal som innebär dynamiskt elpris (varierande elpris varje timme/kvart) innan du ingår sådant avtal.
Uppgifter i elavtalet
Följande avtalsvillkor har du rätt att ta del av innan avtalet ingås eller bekräftas även om avtalet ingås via en mellanhand.
Elleverantörens namn, adress, telefonnummer och webbadress
- När avtalet träffas och tidpunkt då elleveransen beräknas påbörjas
- Den tid avtalet löper på eller om det löper tills vidare
- Vilka tjänster som avtalet omfattar
- Elleverantörens åtagande
- Villkoren för fakturering och betalning
- Vad som gäller i fråga om förlängning av avtal som löper under en viss tid
- Villkoren för uppsägning av avtalet och om avtalet kan sägas upp avgiftsfritt
- Hur ersättning beräknas vid uppsägning i förtid av ett avtal som löper under viss tid
- Villkoren för ersättning om elleverantören inte uppfyller sitt åtagande enligt avtalet
- Var det finns information om elleverantörens priser, övriga tjänster och villkor samt om konsumenträttigheter
- Hur tvistlösning utanför domstol inleds
Information om ändrade avtalsvillkor
Innan elleverantören ändrar avtalsvillkor i ett avtal som löper tills vidare ska du informeras om det i ett särskilt meddelande senast två månader innan de nya villkoren börjar gälla och om din rättighet att säga upp avtalet. Om priset ändras ska du få veta skälen om det.
Fakturering
Fakturering ska baseras på din elförbrukning men om din elnätsleverantör inte har dina förbrukningsuppgifter ska du faktureras baserat på en uppskattad förbrukning. Du har rätt att faktureras minst varje kvartal. Du ska kunna få din faktura i elektronisk form. Elleverantören får inte ta betalt för att skicka en faktura till dig.
Betalningssätt
Elleverantören får ta ut en avgift för det betalningssätt som du valt men avgiften får inte överstiga kostnaden av betalningssättet.
Aggregeringstjänster
Du ska, oberoende av ditt avtal med en elleverantör och utan dennes godkännande, kunna köpa och sälja andra eltjänster än elleverans. Elleverantören får inte ta ut oskäliga avgifter eller ställa oskäliga krav för att du har ett avtal om aggregeringstjänster. Elleverantören ska på begäran lämna uppgifter om din historiska elförbrukning till ett företag du utser.
Uppgifter om faktisk och historisk förbrukning
Du ska utan kostnad få uppgifter om din elförbrukning via elleverantörens webbplats eller applikation som kräver din inloggning. Du ska också utan kostnad få uppgifter om historisk förbrukning från elleverantören från de tre föregående åren. Om du inte har en elmätare som kan fjärravläsas ska du få uppgift om din elförbrukning från elleverantören minst var sjätte månad. Uppgifterna ska dock lämnas var tredje månad om du begär det eller har valt elektronisk fakturering.
Information om oberoende instans för tvistlösning utanför domstol
Allmänna reklamationsnämnden (ARN)är en oberoende instans för tvistlösning utanför domstol.
På webbplatsen https://www.arn.se/om-arn/anmalan/ kan du finna information om hur du går till
väga och blankett för att göra en anmälan.
Adress till ARN är Allmänna reklamationsnämnden, Box 174, 101 23 Stockholm
E-post: arn@arn.se www.arn.se
Rörligt elpris, spotpris
Priset/kWh ändras varje månad baserat på en kollektiv schablon
Ditt energipris kommer då att bestå av
- Medelspotpris under en kalendermånad på NordPool (alla månadens timpriser summerade/antal timmar under månaden)
- Fast påslag, det överenskomna fasta påslaget som framgår av avtalet
- Rörliga kostnader som består av elcertifikat, ursprungsgarantier, handelsavgift till Svenska Kraftnät, effektreservavgift, balanskostnad, profilkostnad och övriga elhandelsavgifter
- Mervärdesskatt
Medelspotpriset och Rörliga kostnader bildar det inköpspris BestEl har för din elleverans.
Priset/kWh ändras flera gånger under samma dygn (tim/kvarts-pris)
Ditt energipris kommer då att bestå av
- Spotpris vilket beräknas genom att din förbrukning varje timme/kvart multipliceras med NordPools pris för respektive timme/kvart, detta belopp summeras sedan för alla Timmar/kvartar under månaden och divideras med din elförbrukning under månaden. På det sättet erhåller du ett unikt eget spotpris för månaden.
- Fast påslag, det överenskomna fasta påslaget som framgår av avtalet
- Rörliga kostnader som består av elcertifikat, ursprungsgarantier, handelsavgift till Svenska Kraftnät, effektreservavgift, balanskostnader och övriga elhandelsavgifter
- Mervärdesskatt
Spotpriset och Rörliga kostnader bildar det inköpspris BestEl har för din elleverans.